Thailand - fredag den 12. februar 2010

Fra Thailand til Danmark

Vi fik alle sovet lidt og var straks mere friske, da der blev serveret morgenmad på flyet. Klokken 6 morgen landede vi i Istanbul efter en rolig flyvetur. Vores indre ur stod på 11 formiddag (thailandsk tid).

Istanbul lufthavn var selvsagt ikke så stor som Bangkoks, der vist er mere kendt som transitlufthavn. Udbuddet af forretninger var hurtigt overset og det lykkedes da at slæbe af sted med en flaske Kaluha og en gammel vinkending: Torres Gran Coronas. Kaluha'en skulle bruges til drinken Black Russian, som jeg var faldet lidt for på denne tur.

Kaffen i Thailand havde ikke været særlig god denne gang, så jeg higede efter en rigtig god kop kaffe. Svaret fandtes hos Starbucks Coffee i lufthavnen. Lasse var fortørnet over, at en flad sandwich og en icetea kostede over 70 kroner. For det halve kunne man købe 2 kager og kaffe hos Starbucks.

Flyet fra Istanbul afgik ikke kl. 10:10, som der stod på vores billet - men allerede kl. 9:15. Det passede os jo fint, så vi hoppede ombord og efter at have holdt et kvarter på startbanen, blev der afgang mod København.

Vi oplevede at få serveret morgenmad 2 gange, idet der også på dette fly blev serveret morgenmad. I Kastrup landede vi til en omgang sne og kølig luft. Vi var forberedt, men vi frøs alligevel noget, da vi trådte ned på perronen, for at komme med toget.

Vi glædede os for tidligt over, at det passede med, at toget kørte 20 minutter efter, vi købte billet. Det var jo dejligt, at vi bare kunne sætte os på toget og hoppe af i Fredericia igen.

2 minutter før toget skulle komme, blev det meddelt, at toget kørte fra Hovedbanegården og vi skulle tage med et andet tog derind. OK, så måtte vi slæbe lidt mere på vores bagage - sammen med 200-300 andre passagerer.

På hovedbanegården fik vi besked på, at toget mod Aalborg (vores tog) ville afgå fra perron 7, så de 200-300 personer masede sig ned på perron 7. Så gik der nogle minutter, hvorefter det blev meddelt, at toget i stedet afgik fra perron 6 - dvs. en anden platform. Hyggeligt. Så måtte de 200-300 passagerer + alle de andre, der ventede på det samme tog, ud på en ny march.

Da toget endelig ankom, manglede der et par vogne og det gav en del forviklinger med pladsbestillinger. Heldigvis var vores vogn med, så vi skulle ikke slåsse med nogen om pladsen. Det blev jo ikke bedre af, at der var vinterferie i en del af landet fra i dag..

Kronen på værket var, at vi blev et kvarter forsinket på grund af tekniske problemer med en dør.

Vi kunne ikke lade være med at tænke på, at vi nu har rejst rundt i Thailand og brugt offentlige transportmidler mange gange og alt har klappet til punkt og prikke. Så snart vi vender tilbage til Danmark, dukker problemerne op med vores alle sammens DSB.

Nå, men hjem kom vi da - ved halv fire tiden...

Det store kuldechok kom, da vi steg af toget på Fredericia Banegård. Det gik stærkt med at komme ned fra perronen og så måtte vi vente på en taxa udenfor banegården. Det var helt vildt koldt, så Lasse tilbød at tage ?vagten?, for han frøs ikke. Vi gamle trak os skyndsomt indenfor, for at få lidt varme igen.

Jeg havde foreslået Lasse, at vi lige skiftede til korte bukser og sommerantræk, for at få taget et billede udenfor vores hus ? med sne. Men det havde vi slet ikke lyst til, da vi kom hjem. Vi overfaldt alle 3 brændeovnen, for at få gang i den så hurtigt som muligt.

Epilog

Jeg plejer jo at slutte mine dagbogsoptegnelser fra vores rejser af med at gøre status på turen. Denne tur har jo været lidt speciel med det forhold, at en stor del af turen var arrangeret af Jette og Brian. Første del af turen var en grupperejse og 2. del af turen - den sidste uge - var med Marie, Lasse og jeg.

Vi har rejst sammen i min familie flere gange, så det var absolut ikke noget problem at være mange af sted. Det har jeg sikkert konkluderet før i mine dagbøger men jeg gør det igen. Der er en uskreven regel, der hedder, at man gør, hvad man har lyst til, når vi rejser. Vi skal absolut ikke være alle mand om alt, hvad vi foretager os. Det er en god regel, for det tillader os at være individualister i gruppen, hvilket jeg sætter stor pris på.

De første 2 uger med familien var en super ferie. Jette og Brian havde sørget for, at vi fik set det bedste af, hvad Thailand kan byde på, når vi er i kategorien badeferie. Ko Nangyuan er billedskøn og lækker, hvis man ønsker afslapning og forholdsvis fred og ro. Ko Samui er mere gang i den om aftenen. Ko Mook et paradis af en ø. Overskuelig og dejlig atmosfære. Vores hotel fantastisk. Det kan varmt anbefales. Så var der Phi Phi. Det er jo en speciel ø. Her er typisk meget varmt. Ikke så mange super gode madsteder, med mindre man er til fisk - og det var vi. Den danske restaurant HC Andersen skuffede fælt. Her er standarden styrtdykket.

Phuket og Patong er også et ferieparadis, hvor man har store strande (med turister på liggestole på lige rækker så langt øjet rækker). Lige bagved har man et kæmpeopbud af forretninger og restauranter. Det hele krydret med bargaden i centrum, der er en oplevelse i sig selv, så snart mørket har sænket sig. I Patong boede vi ikke sammen med de andre, og vi betalte nok kun halvdelen af, hvad de betalte for hotellet. Jeg vil ikke tøve med at anbefale Bird Cage Guesthouse. Søde og rare receptionister og pænt og rent.

Så tog vi afsked med de andre og drog til Chiang Mai. Det var også et spændende bekendtskab. Vores hotel var forholdsvis dyrt men det var også lækkert og eksklusivt. Medarbejderne var venlige og imødekommende (som alle thailændere) - og de var meget interesseret i, hvad vi skulle lave hver dag. Så havde de altid forslag og ideer til vores ture og det virkede godt med lidt sparring på den front.

Bangkok er jo Bangkok. Det var fedt at bo lige i centrum i chinatown og for en gang skyld, kunne jeg godt have brugt flere dage i denne hektiske by. Men den skal nok tages i små doser... Det er et godt sted at starte eller at slutte.

Vi sidder her i Istanbul Lufthavn og konstaterer, at det har været en rigtig dejlig ferie. En god ferie er i vores verden karakteriseret ved, at alt går som planlagt og vi vender tilbage med bagagen fuld af masser af oplevelser. Personligt kan jeg leve højt på oplevelserne længe efter turen, når jeg sætter mig godt til rette og bearbejder billeder og tekst fra turen.

Nå ja, så var der jo lige det pudsige, at vi nærmest blev smidt ud af hotellerne i både Chiang Mai og Bangkok. Det kunne let være gået galt, hvis vi havde booket tog tidligt fra Chiang Mai eller tidligt fly fra Bangkok.

Men det kan vi kun grine af nu!

Lige inden vi kom til Fredericia, varmede det at tænke på, hvor priviligeret vi er, når vi sådan kan rejse den halve klode rundt og opleve andre kulturer. Det er faktisk ganske få mennesker her på jorden, der har disse muligheder.